Create a Meebo Chat Room

EPL NEWS!!!

Keputusan Terkini EPL

Jumaat, 20 Jun 2008

Fadhilat Solat...

Fadhilat Solat

Tahukah anda yang ada seorang doktor fizik daripada eropah (bukan beragama Islam) ada membuat beberapa kajian mengenai fadhilat solat dan mengepakah ada perbezaan antara rakkat solat. Hal ini akan saya jelaskan di bawah ini:

Solat Zohor
Berdasarkan kajian beliau, beliau menemui mengapakah Allah mensyariatkan Solat Zohor kepada 4 Rakaat? Hal ini kerana solat zohor otu pada waktu di mana orang bekerja, jadi solat ini disyariatkan 4 rakaat kerana orang yang bekerja itu bolehlah melancarkan segala penggerakan darah dengan membuat solat 4 rakaat.

Solat Asar
Begitu juga dengan solat Zohor, seperti yang beliau kaji mempunyai sebab yang sama.

Solat Maghrib
Mengapakah solat ini disyariatkan sebanyak 3 rakaat? Hal ini kerana pada waktu maghrib itulah waktu orang balik daripada kerja, jadi solat ini dijadikan sebanyak 3 rakaat bertujuan untuk merehatkan orang ramai.

Solat Isyak
Mengapakah solat isyak ini di syariatkan sebanyak 4 rakaat sedangkan tiada aktiviti berat yang di lakukan ketika waktu itu? Hal ini juga merungsingkan pengkaji barat tersebut, namun selepas kajian yang mendalam di lakukan, pengkaji atau doktor fizik itu menemui bahawa Allah mensyariatkan solat isyak dengan 4 rakaat dengan tujuan untuk membolehkan kita bangun solat tahajud.

Solat subuh
Mengapakah solat subuh disyariatkan dengan dua rakaat? Saya pasti yang rakan-rakan pembaca yang budiman semua sudah tentu dapat mengagak mengapa? Hal ini kerana kita baru sahaja berehat panjang daripada tidur yg pnjg, jd solat subuh disyariatkan dengan dua rakaat hanya untuk menyegarkan tubuh kita.

Solat Agama Islam di dalam Bible?
Saya ingin memetik beberapa potongan ayat daripada bible untuk membuktikan bahawa kata-kata saya itu benar:

(Genesis 17:3) ‘And Abraham fall down on his face to the earth, and the Lord God went on talking with him...’


(Exodus 34:8) ‘Then Moses quickly went down on his face in worship.’


(Joshua 5:14) ‘...Then Joshua, falling down with his face to the earth in worship...’


(Matthew 26:39) ‘And he (Jesus) went forward a little and falling down on his face in prayer...’


(Holy Quran 32:15) ‘Only those believe in Our Signs, who, when they are recited to them, fall down in prostration, and celebrate the praises of their Lord, nor are they (ever) puffed up with pride.’


(Holy Quran 22:77) ‘O you who believe! Bow down, prostrate yourselves, and adore your Lord; and do good; that you may prosper.’

Namun, pada hari ini, hanya orang muslim yang mengamalkan ajaran tersebut. Ini membuktikan bahawa agama Islam adalah agama yang benar. Alhamdullilah...

Tiada ulasan: