Create a Meebo Chat Room

EPL NEWS!!!

Keputusan Terkini EPL

Rabu, 11 Jun 2008

Harga Minyak Naik!!! Kenapa?

Assalamualaikum kepada para pengunjung laman webblog ini,





Topik saya hari ini berkisarkan tentang topik yah semakin hangat diperdebatkan dan dibincangkan di dalam mana media massa dan juga di kopi. Topiknya tak lain tak bukan ialah mengenai HARGA MINYAK!!! Seperti yang sedia maklum, harga minyak di negara kita telah naik hampir 80 sen. Bagi saya tindakan saya itu wajar TAPI BERSEBAB. Mengapa saya berpendapat sebegitu? Pertama, atas sebab pengharaman belian minyak oleh warga asing, kerajaan terpaksa membayar kerugian SEBANYAK LEBIH 3 Bilion kepada stesen-stesen minyak di Malaysia dengan tujuan subsidi kepada rakyat Malaysia tidak digunakan oleh warga asing dengan sewenang-wenangnya. Apa kes? Ada juga saya dilayangkan dengan pertanyaan daripada segelintir pihak yang mempersoalkan jika minyak, negara kita yang jual, kenapa tak digunakan sahaja minyak kita untuk diberi kepada warganegara ini. Bukankah lebik baik?Memang lebih baik sekiranya kita ingin lihat ramai lagi orang Malayisa yang jatuh bankrap, wahai pembaca yang budiman. Hal ini kerana harga minyak kita di pasaran ialah hampir 7.00 dolar amerika seliter, mampukah rakyat kita membelinya? Okey, ada juga yang kata mengapa tak dijual sahaja kepada rakyat Malaysia dengan harga yang murah? Boleh kalau kita nak lihat negara Malaysia terpaksa menanggung rugi yang hampir 1 Trillion. Mahukah? Lu pikirlah sendiri... Itu kata-kata saya. Anwar Ibrahim, bekas timbalan menteri Malaysia dan menteri kewangan Malaysia, di dalam ceramahnya sebelum ini berkata.





"Najib kata, Depa tak tau ekonomi, kalau harga minyak turun serta-merta, maka ekonomi akan bankrap! Saya, menteri kewangan selama 8 tahun berturut-turut, tapi harga minyak tetap sama RM 1.18, tak bankrap pun?! Jadi bila saya jadi PM esok, saya akan turunkan harga minyak serta merta!"








Kata-katanya kemudian disambut dengan tepukan oleh ribuan penyokongnya yang sah BODOH DAN BUTA. TANGKAP SAHAJA APA YANG DIKATAKAN OLEH DEWA MEREKA ITU. Hey, sedarlah,masa tu harga minyak masih belum berada di ambang kenaikan harga minyak!








Demontrasi dan kononnya protes Sejuta Rakyat yang menyuruh harga minyak turun. Saya puji tindakan manusia yang menganjurkannya tetapi ada juga saya keji, tok usah salahkan kerajaan, hang kalau nak buat demontrasi sangat, pi kat pejabat kedutaan amerika sebab depa yang dok kawal harga minyak, pi hancurkan atau buat apa-apa yang patut, barulah harga minyak yang turun sebab Amerika yang kawal! USA IS THE ONE WHO CONTROLE THE OIL PRICE!!!! UNDERSTAND TO THE STUPID MALAYSIAN PEOPLE? Saya minta maaf sekiranya bahasa saya kali ini agak kasar tetapi kemarahan di dalam tubuh saya tidak dapat di bendung lagi.




Di atas ialah senarai harga minyak dunia (negara-negara UTAMA DI DUNIA yang mengeluarkan minyak? Mengapa negara kita tidak di bandingkan dengan negara-negara pengeluar tersebut? Hey, bukalah minda sikit? Diorang tu negara pengeluar utama minyak di dunia, kita ni hanyalah SAMPINGAN! Mengapa saya berkata sedemikian?Pertama, minyak mereka akan bertahan lebih daripada 50 tahun (terutama Venezuela, 80 tahun lagi, sebab mereka memulakan pengalian petroleum mereka pada awal 1999) sedangkan stok minyak di negara kita akan bertahan sekurang-kurangya 5 tahun lagi (2013)! Tahukah anda mengapa harga minyak semakin naik (bukan sahaja di Malaysia di dunia)? Pertama, sebab Amerika yg naikan (kalau lepas ni nak buat demontrasi sgt, wat kat pejabat kedutaan amerika) dan keduanya ialah MINYAK SEMAKIN BERKURANG DI DUNIA! Jadi atas sebab minyak Malaysia semakin berkurang, sebab itulah minyak Malaysia naik harganya... Lagi satu... Mereka tak beli minyak, tapi kita beli minyak sbb org malaysia tak mampu nak bli minyak sendiri. Tahukah anda yang kualiti minyak Malaysia jika dibandingkan dengan arab saudi, Malaysia jauh lebih bagus sebab Petroelum di dasar laut dengan padang pasir, Petrolieum dasar laut lebh tahan lama. Negara belanda merupakan negara yang memiliki harga minyak plg mhl sbb dia beli minyak kita (harganya dalam 8.50 dolar amerika). Jadi, mampukah rakyat kita beli minyak kita? Kita pula membeli minyak Indonesia yag rendah kualitinya. (Harga minyak Indonesia lebih mahal sebab mereka semakin kekurangan minyak jika dibandingkan dengan Malaysia). Terima kasih.... -Helmi.
Jadi dengan artile yang dibuat secara terburu-buru di atas, diharap rakyat Malaysia BUKA MATA SEDIKIT.



Tiada ulasan: