Create a Meebo Chat Room

EPL NEWS!!!

Keputusan Terkini EPL

Khamis, 12 Jun 2008

Petikan daripada salah satu blog terkemuka...

Mengkaji bible bukan untuk mencari kebenaran yang terkandung di dalamnya.. Bukan juga kerana ingin membaca kata-kata nasihat yang cantik2 yang terkandung di dalamnya.. Jauh sekali untuk mengetahui perjalanan kisah hidup para Nabi sebelum Nabi Muhammad s.a.w. yang tidak disebutkan di dalam Al-Quran seperti Hosea, Ezra, Ezekiel, Isaiah dan sebagainya..Mengkaji Bible semata2 bertujuan mencari titik persamaan yang terdapat antara ajaan Islam & Kristian untuk diterangkan kepada mereka sebagai salah satu method dakwah dan juga untuk menyingkap kesalahan serta kelemahan yang terkandung di dalamnya..Kelemahan-kelemahan yg terkandung di dalam Bible, seperti kesalahan fakta saintifik, pertentangan ayatnya antara satu sama lain, penghinaan para Nabi, gambaran Tuhan yang tidak sesuai, kelucahan isi kandungannya; apabila disingkap, ia bukan sahaja mampu meningkatkan iman kita yang sedia ada, malah meyakinkan kita dengan sebenar-benarnya bahawa agama Kristian adalah agama yang jauh menyimpang dari kebenaran, dan agama Islam merupakan agama yang terbaik sepanjang zaman..Orang yang tidak kuat imannyalah yg seharusnya mengkaji Bible.. supaya sekurang-kurangnya terbantutlah kemahuannya untuk keluar dari agama Islam yang suci ini untuk menganut agama Kristian..Orang yang kuat imannya, mengkaji Bible untuk berdakwah kepada golongan yang lemah imannya atau kepada golongan yg not-yet-Muslim...Tak usah risau.. kajian menunjukkan, setakat ini, tidak ada seorang pun yang murtad dari agama Islam kerana membaca Bible lalu 'terpesona' dengan keindahan kata-katanya... Makin bertambah kebenciannya kepada Bible adalah..
"Eh, enta ada simpan Bible?? Enta buat ape dgn bible ni??"
"Eh, enta baca Bible?? Asas agama enta belum kuat lagi ni.. Sesat nanti.."
"Quran pun belum abis kaji, dah nak kaji Bible.."
Begitulah kata-kata yang seringkali saya dengari setiap kali mereka-mereka yang saya anggap kurang mendapat maklumat tentang ilmu perbandingan agama terpandang beberapa buah kitab Bible berlainan versi tersusun rapi di atas rak buku bilik saya..
Bagi mereka, golongan agamawan sahaja yang dibenarkan mengkaji isi kandungan Bible.. Golongan mutakhassisiin / specialist dlm bidang agama sahaja yang berhak bercakap tentang Bible.. Pelajar-pelajar 'tidak kuat asas agama' seperti saya ini, tidak lain hanya bertambah kekeliruan serta keraguan sahaja apabila hendak berjinak-jinak dgn kitab bible..
Jika diselidiki pakar-pakar ilmu perbandingan agama dari seluruh dunia, saya dapati mereka ini bukanlah berasal daripada golongan yang dikatakan 'pakar' dalam bidang syariah mahupun usuludin.. Mereka hanyalah individu biasa yang diberi kelebihan ilmu oleh Allah dalam bidang ini..
Ahmad Deedat misalnya, seorang tokoh paling popular yang disinonimkan dengan ilmu perbandingan agama ini, hanyalah seorang penjaga kedai yang dimiliki oleh seorang Muslim ketika beliau mula mengkaji kitab Bible dan berdebat secara kecil-kecilan bersama paderi-paderi kecil sekitar tempat tinggal beliau..
Dr. Zakir Abdul Karim Naik, (idola saya) yang juga diberi gelaran "Deedat Plus" oleh Ahmad Deedat sendiri, hanyalah seorang doktor perubatan yang 'graduate' daripada sebuah universiti sekitar India.. Beliau bukanlah seorang doktor graduan fakulti perubatan Universiti Al-Azhar yang punya silibus agamanya tersendiri.. Namun, beliau tetap muncul sebagai seorang pakar dalam bidang perbandingan agama ini yang telah berjaya mengislamkan -Allah-sahaja-yang-tahu-jumlahnya- manusia..
Shah Kirit Kalkulal Govinji, seorang pakar ilmu perbandingan agama yang tersohor namanya di negara Malaysia, merupakan seorang yang baru sahaja 8 tahun memeluk Islam.. Kuat manalah sangat asas agamanya ketika beliau mula membaca dan mengkaji kitab Bible sehinggakan beliau kini mampu berdiri mengislamkan ramai golongan bukan Islam di Malaysia..
Kesimpulannya, semua individu berhak dan seharusnya mengkaji isi kandungan Bible.. lebih-lebih lagi golongan agamawan hari ini yang semestinya akan berhadapan dengan isu murtad dan dakwah kepada golongan kristian.. tetapi tidak dinafikan, perlu adanya bimbingan daripada yang pakar sebelum mengkajinya dengan lebih lanjut...
Apa koment anda? Laungkan dan lolongkan suara hati anda di sini!!!

8 ulasan:

LuQmAn NuL HaKiM BiN HaMzAH berkata...

nice blogspot....n nice article....teruskan usaha...smoga kejayaan menjadi milik anda....:)

ISAHI ENTERPRISE berkata...

bukan nyer xleh baca bible or sebagai nya..kitab injil tue dtgnya dari ALLAH S.W.T jua tetapi telah ditukar isi kandungannya.akan tetapi saudara/saudari perlulah mendalami dahulu AL-QURAN dan selepas itu barulah boleh mengkaji bible tue.takut ketika saudara/saudari membacanya,terdetik di dalam hati saudari apa yg dikatakan dlm bible benar dan apa yg dinyatakan dalam Al-QURAN itu salah.ITU SUDAH MEMBOLEHKAN SAUDARI/SAUDARA MURTAD WALAUPON TIDAK DILAFAZKAN.saudara/saudari perlulah mendalami ilmu AL-QURAN dan juga AL HADIS & AL SUNNAH.saudara/saudari juga perlu tahu bagaimana cara2 seseorang itu boleh dikatakan murtad.

Sekian terima kasih.

http://www.despatchservice.blogspot.com
http://www.application-letter.blogspot.com
http://www.back-to-islam1.blogspot.com
http://www.ejat-wedding.blogspot.com
http://www.katering-service.blogspot.com
http://www.pemborong.blogspot.com
http://www.duit-banyak.blogspot.com
http://www.pinjamanperniagaan.blogspot.com
http://www.microsoftpowerpointtutorial.blogspot.com
http://www.microsoftexceltutorial.blogspot.com
http://www.microsoftwordtutorial.blogspot.com
http://www.isahienterprise.blogspot.com
http://www.handphone-workshop.blogspot.com
http://www.computer-workshop.blogspot.com
http://www.createblogformakemoney.blogspot.com
http://www.digitalphotoprintingservice.blogspot.com
http://www.malaysiamapsguide.blogspot.com

Pemerhati Dunia berkata...

Hmmm... Tq sbb memberikan pendapat yang bernas.

Tanpa Nama berkata...

saya tertarik kata-kata anda tentang shah kirit SEORANG PAKAR PERBANDINGAN AGAMA YANG DAH BANYAK ISLAMKAN ORANG.shah kirit tu penipu besar.keje meniru vcd-vcd je.dengar lecture dia pun kami dah tahu dia tiru sebiji-biji vcd ahmed deedat,zakir naik,khalid yasin dan lain-lain.kami dah muak dah dengan cara dia meniru tu.pastu kononnya dikatakan hafal bible,veda,mahabrata,alquran? suruh dia baca ayat-ayat alquran yang dia sebut chapter n verse tu.anda tak perasan ke tiap kali sebut surah-surah alquran,dia tak penah baca pun ayat alquran.anda tau napa?sebab pakar yang anda puji sangat ni TAK PANDAI BACA ALQURAN.AKU KENAL SANGAT2 KIRIT SI PENIPU NI.PASTU HAL-HAL FEQAH DLL NAK JAWAB JUGAK.BERLAGAK CARI MAKAN DENGAN MEBIRU VCD2.PASTU GI INDIA KAT IRF UNTUK CELUP AGAR DAPAT IKLAN DIRI ANAK MURID ZAKIR NAIK.KAHKAHKAH.SETAKAT SEBULAN TU TAKYAH NAK BERLAGAKLAH KELING.KAMU NI SEMUA JANGAN TAKSUB SANGAT DGN MAT KIRIT TU.KAMI DAH LAMA TAHU TAKTIK MENIRU VCD2 TU.WOI KIRIT,BLAJARLAH BACA ALQURAN.BODOH.

Pemerhati Dunia berkata...

Jaga sikit bahasa kamu, annonymous. Jangan nak di bisingkan dengan berita yang tak diketahu kesahihannya ini.

Tanpa Nama berkata...

mengapa kau nak marah oemerhati?kau takut tembelang guru kau yang kau taksub tu terbongkar?aku cabar kau suruh dia baca ayat quran yang dia sebut chapter n verse tu je pun kau takut?aku kenal kirit keling tu dah lama.penipu besar.nak diangkat sebagai pakar perbandingan agama kunun.tapi alquran,arab tak tahu.vcd2 yang dia duk tiru dalil-dalil tu(agar dikatakan hujah2 dia) semua orang tau.penipu besar.bagi aku,kalau nak meniru pun,jujurlah.jangan duk bukak kelas kat saba tapi dalam waktu yang sama sesatkan orang dengan kecetekan ilmu agama islam.kununnya nak berdakwah,ilmu takda.pastu tuduh orang lain tak buat keje dakwah.kau bagitau keling tu suruh blaja baca quran dulu.aku amat amat kenal keling penipu tu.aku ulang sekali lagi,demi Allah ayat quran pun takleh baca.huruf arab pun tak kenal.bahasa arab sbg sumber ilmu agama pun tak tau.bangang nak angkat diri sebagai pakar.dia dah kena dengan lecturer -lecturer kami kat UIA sana.bangang.kau ajar keling tu baca quran dulu.keje nak cari makan je dengan vcd2 yang dia tiru tu.bodoh punya keling.

Pemerhati Dunia berkata...

Buktikannya!!!

Jacknaim berkata...

Kepada anonymous. Kasar sungguh anda menghina Bro Shah Kirit. Sebagai pelajar beliau,rasanya sy terpanggil utk membersihkan nama beliau. ada salah ke kalau ucapan dia sama dgn Ahmad deedat dan zakir Naik? Sebab Shah Kirit ialah anak murid Dr Zakir dan mengikuti kursus insentif Dr zakir selama 8 bulan. jadi dia diajar tentang cr berucap mengikut style Zakir naik. Zakir naik sendiri diberi gelaran deedat plus oleh Ahmad Deedat membuktikan bahawa zakir naik juga menggunakan point drpd Deedat.

Pasal Bro shah x leh baca Quran tu hang buktikanlah. setakat ni bagi aku ialah fitnah sebab aku familiar dgn dia.

satu lg aku nak tanya hang. Hang boleh baca quran.so what? hang tau ka maksud quran tu. kalau tau baca sahaja x cukup Bro..