Create a Meebo Chat Room

EPL NEWS!!!

Keputusan Terkini EPL

Sabtu, 23 Ogos 2008

Artikel dari http://amric2.blogspot.com/

Assalamualaikum w.b.t & Salam Sejahtera



Aku dah lama nak bercakap perihal saiful bukhari dan & DSAI nih.Tetapi setelah sekian lama aku pendam, br aku dpt luahkan. Aku igt kata2 orang tua yang penah aku jumpa, "Setiap apa yang kita lakukan walaupun sebesar zarah,kita akan dipersoalkan di akhirat kelak. Setiap perlakuan & keputusan kita akan dipersoalkan sebab2 kita melakukan sedemikian".
So dengan pesanan ini aku jadikan asas untuk aku fikirkan hal ini. Dan aku jua amik iktibar dari hujah2 yang pernah dikeutarakan oleh dikeutarakan oleh Mufti Perlis. Pada tahun 1998-1999 dimana skandal liwat pertama dikeluarkan, aku sendiri yang masih mentah turut tidak mempercayai seseorang yang begitu tinggi profile dan akhlaknya sanggup melakukan perbuatan liwat. Manakan tidak, anak isteri semua bertudung. Muka berseri2 dengan cahaya keimanan. Itu membuatkan aku agak sukar nk percaya yang DSAI melakukan perbuatan berkenaan.Ingat lagi untuk kes tu, beberapa saksi telah dikemukakan. Still kebanyakan orang percaya ia adalah konspirasi untuk menjatuhkan beliau.



Namun sekarang, seorang lagi manusia yang aku memang tak kenal mengaku bahawa dia diliwat. Malah katanya beberapa kali tanpa rela diliwat(kalau dah beberapa kali tu still tanpa rela ke?) Namun ramai yang masih mempercayai insan bergelar DSAI ini tidak melakukannya. Namun apakah justifikasi yang anda hendak berikan pada Allah s.w.t ketika disoal nanti jika kita menyokong beliau @ tidak?



Aku?aku ambil pendekatan yang pernah dikeutarakan oleh Mufti Perlis, iaitu berada ditengah2. Persoalan yang aku timbulkan dalam hati ialah kalau betul DSAI tidak bersalah,kenapa tidak terus beliau bersumpah? Kenapa macam2 alasan hendak dikemukakan kepada rakyat? Ingatlah, berani kerana benar, takut kerana salah. Bukan susah pun nak sebut "Wallahi Wabilahi Watallahi". Dan kini saiful kata dia nak angkat sumpah. Bagi pihak yang terlalu fanatik dengan DSAI, anda mungkin akan kata, "Alaa..dia (saiful)berani kena panah petir kat punggung"..."alaa..dia tak takut kena murka oleh Allah s.w.t", "dapat duit juta2 bleh la buat tufduhan mcm 2" dan macam2 lagi.Tapi mana buktinya? DSAI pula mendakwa dia dengar nasihat dari pelbagai,sebab itu beliau ambil keputusan untuk tidak bersumpah lagi buat sementara ini. Sekarang beliau mengambil cara menggunakan mahkamah syariah untuk mengadili beliau dalam kes ini. Sepertimana yang kita tahu, untuk mendakwa seseorang melakukan zina perlu ada 4 saksi, dan 4 saksi ini perlulah betul2 'berkaliber' dari segi pegangan agamanya. Dalam zaman sekarang, mana senang nak cari orang yang 'berkaliber' macam tu..ada memang ada, tapi semasa kejadian adakah mereka berada di tempat kejadian yang membolehkan mereka menjadi saksi? sudah tentu mereka ini tak pergi tempat2 'pelik' dimana berlakunya kejadian berkenaan.




Oleh yang demikian, salah satu hujah digunapakai oleh Mufti Perlis bagi memikirkan perkara ini iaitu peristiwa yang berlaku pada Nabi Yusoff a.s dimana beliau dituduh menggoda zulaikha (sori kalo salah quote dan kurang jelas perkara ni). Tapi bahan bukti yang digunapakai bukanlah 4 saksi, namun pakaian beliau yang telah koyak - untuk perkara ini aku kurang jelas sebab aku sendiri tak ingat sangat, tapi semua boleh semak Surah Yusoff -. inilah yang di'state' dalam Quran, dan kita percaya dan tahu bahawa Allah s.w.t 'menyembunyikan' banyak ilmu pengetahuan untuk diterokai oleh mereka yang benar2 beriman dan percaya kepadaNya. Maka dengan ini, 'alasan' untuk menggunapakai bahan bukti lain selain 4 saksi adalah 'applicable' untuk kes jenayah sebegini (hujah Mufti Perlis).



So berbalik kepada kes ini, saksi tiada. Nak guna alasan 'tilam jadi saksi' orang taknak terima. Nak guna alasan pemeriksaan hospital,kita curiga. So bagi aku 1-1nya jalan penyelesaian ialah angkat sumpah. Jika Saiful Bukhari angkat sumpah dahulu, dan DSAI masing enggan bersumpah sampai beliau meninggal dunia pun, siapa yang akan anda percayai? Kalau aku,minta maaf cakap,aku pilih saiful itu benar sebab justifikasi aku pada Allah s.w.t kelak ialah beliau bersumpah dan DSAI dicurigai sebab enggan bersumpah. Dan yang perlu menjawab pada Allah s.w.t jika ditipu adalah beliau (saiful) sendiri - begitu juga sekiranya keadaan sebaliknya berlaku -. Tetapi jika 2-2 bersumpah, sudah tentu juga aku akan berada ditengah2 sekali lagi sebab aku tak tahu siapa yang benar, dan siapa yang salah.Ingatlah semua manusia ada kekurangan masing-masing, dan sudah menjadi lumrah manusia untuk seboleh-bolehnya menyembunyikan kelemahan yang ada.



Bagi aku kalau sesiapa sahaja menggunapakai gambar2 saiful bukhari bersama VVIP sebagai justifikasi beliau berkomplot, itu alasan/justifikasi yang agak lemah. Tak payah kata dia seorang penah bergambar dengan menteri2, aku & rakan2 seperjuangan pun pernah. Malah ramai pemimpin2 pelajar lain (ASPIRASI @ BUKAN ASPIRASI) pernah bergambar dengan VVIP.So apa la nak hairan dengan gambar2 tuh. Sekarang apa yang perlu dipertimbangkan ialah bukti-bukti pendakwaan bagi kes liwat (sememangnya susah nak buktikan dan kalau ada pun bukti, penyokong DSAI pasti mencurigai bukti-bukti berkenaan). Bukannya bukti-bukti yang beliau sememangnya pemimpin pelajar yang suka bergambar dengan VVIP. Bukti pemeriksaan kesihatan saiful pun jadi satu hal, mana boleh pemeriksaan kesihatan bagi kes-kes polis diambil di hospital swasta,kena hospital kerajaan. So PENDAPAT aku, laporan pemeriksaan yang disebarkan di internet tu, boleh dicurigai. Tapi pengikut fanatik ini memang akan kata itu buktinya DSAI dianiaya.So sekali lagi aku kata, angkat sumpah ini amat penting. Jika 2-2 angkat sumpah, yang bersalah akan berhadapan dengan Allah s.w.t kelak kerana menipu rakyat di Malaysia dan 'mengambil enteng' laknat Allah s.w.t.



Ada juga yang kata, "tengoklah isteri dan anak-anak DSAI.Takkanlah orang macam depa ini nak tipu rakyat.dah la bertudung, ayu, sejuk hati memandang"...Namun zaman sekarang, apa ada pada tudung, apa ada pada jubah, serban dan kepiah,apa ada pada muka yang menyejukkan mata.Perempuan2 melayu berlambak2 bertudung sambil buat 'projek' di taman2, dibawah tangga, di celah-celah bangunan dan banyak lagi.Pakcik2 malah ada kes2 tertentu tok imam pun rogol cucu sendiri. so justifikasi penampilan diri ini (judge a book by its cover) tak boleh dipakai. Dan pernahkah anda terfikir (MUNGKIN) isteri beliau terpaksa bermuka-muka untuk menyembunyikan perkara benar ini dari khalayak ramai untuk menjaga maruah anak-anak beliau? Bagi aku ada kemungkinannya, tapi tak boleh percaya pada kemungkinan aku tuh sebab ia hanya kemungkinan dan aku tiada bukti.



Kesimpulannya, terpulanglah pada anda. Tepuk dada,tanya minda,tanya hati dan tanya iman anda. Pesan aku, kita tidak sempurna. Masing-masing ada kekurangan dan kelebihan masing-masing. Jangan dengar rumours sahaja. Jangan nilai orang bermula dengan hanya penampilannya sajah. Jika ada bukti hitam putih tunjukkan bukti,jangan kata orang macam2. Jangan percaya semua kata orang politik (termasuklah pembangkang @ tak), siasat sendiri sebelum kita ambil sebarang keputusan supaya tidak dipertangungjawabkan atas apa yang kita telah buat.Fikir sedalam-dalamnya.Tapi ingat sekali lagi setiap apa yang kita putuskan, akan dipersoalkan oleh Allah kelak. Jika kita salah nilai walaupun terdapat bukti-bukti kukuh didepan mata disebabkan dek kelemahan kita sendiri,mohonlah ampun pada Allah s.w.t. Tetapi jika kita still menerima orang yang salah itu betul walaupun bukti-bukti berada didepan mata kita disebabkan ke'fanatik'an kita, maka terimalah azab yang Allah s.w.t berikan kelak kerana kita dianggap bersyubahah (bersubahat). Maka sesiapa nak percaya dengan beberapa gambar bersama VVIP itu menjelaskan/membuktikan dia terlibat buat konspirasi dan DSAI tidak pernah meliwat,teruskan.Tapi jika diakhirat kelak dia (saiful) di pihak yang benar, jelaskanlah pada Allah s.w.t.

*Saiful claim dia ada bukti kukuh, kalau bukti itu ialah VIDEO menunjukkan perbuatan yang didakwa dilakukan oleh DSAI pada saiful. Tak dapat ku bayangkan apa perasaan pengikut2 DSAI.

*Fanatik kepada pemimpin adalah salah satu ciri ajaran sesat.


*Siapakah kita untuk menilai orang lain?perfect sangatkah kita?Ingatlah, sekali kita menuding jari kepada orang lain,4 jari yg lain akan menuding kepada diri sendiri.




Wassalam...

18 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

lupikir la sendri..
kronologi kes liwat sayfool..
-1st, heboh kes sayfool wat laporan
polis
-org rmai ckap konspirasi politik
-pmimpin bn tmsok njib ckp
xtahu-menahu n xknl sayfool
-DS Wan Azizah dedah gmbar sayfool
di pejabat najib kpde wrtawan
-njib kate"ooo..die nih dak yg dtg
minx biasiswa.."(ari sblom tu ckp
xkenal)
-org siasat latar belkg sayfool(
haha..dak nih kne buang univrsti
sbb cgpa die 1.5-camne leh minx
biasiswa smpai pjbat najib
lak..org pointer 4.0 pon jgn kte
nk minx biasiswa..nk msok pjbat
njib pon blom tntu bole..sayfool
siap tngkap gmba lgi ngn
setiausaha najib..
-kt mhkamah tuduhan sayfool
tuka2..1st dipakse..2nd suke sme
suke..3rd tanpe rela..
-aiseyh lpe, tarikh sayfool jmpe
njib 2 hari sblom wat laporan
polis- (bgos r tu, dlm 27 juta
rkyat m'sia die jumpe njib
dlu..bkn family,bkn kaunselor,bkn
doktor..hahaha...najib tu sape??
perancang ke?? opss!!

Tanpa Nama berkata...

fakta mgenai sumpah sayfool..
-pgg quran tgn kiri(xslah tpi xde
adab)
-kalimah watallahi salah lafaz
sblom dbtulkan
-tarikh diliwat salah sebut sblom
dbtulkan(byknye salah kate da
sedia..kalimah penting
salah..tarikh pnting kne liwat yg
spatotnye org ingt smpi mti pon
ble tsilap jdi tarikh mngundi prk
prmatang pauh..haha..de kne mngene
ngn prk p.pauh ke sumpah ni??
-bile org tnye knpe wat sumpah
sblom prk p.pauh die ckp kbtulan..
die xtaw pon prk tu hri
esoknye..(haha dlm blog die die
wish gudluck kt anwar ..xkn xtaw
kot??)

Tanpa Nama berkata...

Betul ke Ramlang ni Imam macam yang akhbar laporkan masa Say Fool buat sumpah mubahalah?

Aku berminat nak selidik beberapa individu yang terlibat dalam majlis sumpah keramat Say-Fool tu bila aku perhatikan ada beberapa kemusykilan berlaku dalam majlis tersebut.

Keliru yang pertama - majlis diadakan secara tertutup sedangkan sedari awal dikhabarkan bahawa akan diadakan secara langsung.
Keliru ke-2 - majlis diadakan secara tergesa-gesa.pada awalnya dimaklumkan bahawa Say Fool akan memaklumkan tarikh majlis sumpah mubahalah akan diadakan tetapi sebaliknya pula berlaku dimana majlis mengumumkan tarikh sumpah mubahalah bertukar menjadi majlis sumpah mubahalah...kenapa tergesa-gesa?dah lah dari awal lagi ambil masa yang lama untuk umumkan tarikh, sampai masa saat akhir tiba-tiba terus sumpah mubahalah seolah tiada persediaan & juga seperti desperate.

Kalau nak ikutkan perbicaraan dimahkamah belum bermula, tekanan dari mana-mana pihak pun boleh dikatakan tak de pun.kalau yang ada tu cuma pertikaian biasa macam yang berlaku dalam mana-mana kes berprofile tinggi...kenapa desperate sangat?

Keliru ke-3 - majlis yang sepatutnya disiarkan secara langsung seperti yang dijanjikan sebelum ini menjadi 1 majlis tertutup & khabarnya wartawan dihalang untuk turut serta dalam majlis tersebut.tetapi akhirnya ada juga yang berjaya meloloskan diri & membuat liputan bertulis & beberapa snap gambar manakala rakaman video pula khabarnya hanya diambil dari tak lebih dari 3 video camera & lokasi kamera video pula hanya menghadap beberapa individu berkepentingan.

Keliru ke-4 - 15hb.Ogos lebih kurang jam 5 petang, ada sahabat dari Permatang Pauh msg.katanya sebelum ni jarang UMNO/BN naikkan layar putih dekat pondok panas depa kecuali kalau ada ceramah tapi kali ni lain sikit.belum penamaan calon depa dah naik layar putih.

Rupa-rupanya lepas Say Fool angkat sumpah pondok panas UMNO/BN pakat-pakat tayang berita TV3suku malam tu...patut la...depa macam dah tau dah Say Fool nak angkat sumpah, jadi depa standby peralatan awal-awal untuk siarkan kat pondok panas...kebetulan ke?

Balik dari Permatang Pauh aku dapat 1 sms maklumkan bahawa Imam Masjid Wilayah tak terlibat dalam majlis sumpah Say Fool...aish...lagi la aku keliru...setahu aku semua media melaporkan bahawa majlis tersebut disertai oleh Imam Masjid Wilayah...

petikan berita awal - KUALA LUMPUR 15 Ogos – Mohd. Saiful Bukhari Azlan hari ini mengotakan janjinya untuk bersumpah laknat (mubahalah) mengikut syariat Islam bagi membuktikan kebenaran dakwaan dirinya diliwat oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Dalam upacara yang berlangsung di Dewan Solat Utama Masjid Wilayah Persekutuan, Jalan Duta di sini pada pukul 6.25 petang, Mohd. Saiful, 23, melafazkan sumpah itu disaksikan oleh bapanya, Azlan Mohd. Lazim dan salah seorang imam masjid itu, Ramlang Porigi.

Aku pun mula search & result yang aku dapat -

Info 1 - Timbalan Penyelia : Us. Ramlang bin Porigi
H/P : 019-356 9680/012-5708143 - rujuk [ sini ]

Info 2 - Cawangan >> Sumber Ilmu & Maklumat
Nama : Ramlang bin Porigi
Jawatan : Pembantu Hal Ehwal Islam
Telifon : 03 6201 8780 ext :158 - rujuk [ sini ]

Dari sumber diatas tak de satu pun yang mengesahkan bahawa individu bernama Ramlang bin Porigi ni memegang jawatan Imam Masjid Wilayah.dari carian yang aku buat, cuma ada 3 nama yang memegang jawatan Imam Masjid Wilayah - 1 jawatan Imam besar & 2 Imam sahaja.mereka-mereka yang memegang jawatan Imam ialah :-

Cawangan >> Pejabat Imam Besar
Nama : Tn. Hj. Abdul Malek bin Salleh
Jawatan : Imam Besar
Talian Terus :03 6201 8780 ext :137 - rujuk [ sini ]

Cawangan >> Sumber Ilmu & Maklumat
Nama : Moghni bin Israni
Jawatan : Imam
Talian Terus :03 6201 8780 ext :123 - rujuk [ sini ]

Cawangan >> Sumber Ilmu & Maklumat
Nama : Mohd. Zulkhairi bin Zulkifli
Jawatan : Imam
Talian Terus :03 6201 8780 ext :142 - rujuk [ sini ]

Kalau betul maklumat yang aku dapat ni, hangpa pikiaq la sendiri.orang kalau dah jawatan lain tetiba menyamar isytihar diri lebih dari jawatan yang disandang ni jenis manusia apa?apa kepentingannya nak kene menyamar sebagai Imam?

Zaman sekarang ni agama cuma mainan bagi setengah-setengah puaka.nantikan balasan diakhirat kelak..!

Ini bukan keseluruhan drama...ada lagi yang bakal aku & blogger2 seangkatan bongkarkan...buat UMNO/BN - korang yang mulakan "Game" ni & kami menyahut cabaran korang..!ahli-ahli & penyokong-penyokong UMNO/BN boleh korang nak bodohkan, tapi tidak kami..!

Kita lihat siapa yang kena!

Fikir-fikirkan...

Tanpa Nama berkata...

Kita lihat siapa yang kena!


AMPUNO YANG KENA....... WAKAKAKAKAKAK......

Tanpa Nama berkata...

hahaha..puak ameno n be end kene lagi..
kalini imam ramlang porigi pulak buat pengakuan jadi saksi atas arahan pihak atasan..
kau pemerhati dunia ....memerhati hanya dengan mata dan nafsu..xdisertai hati dan akal...
menabur fitnah suke ati..tunggulah balasan allah di akhirat..

Pemerhati Dunia berkata...

aku ckp perkara yg benar. Aku memerhati melalui akal yg diberi Allah! Aku memerhati tidak berasaskan perasaan ketaksuban yg amt sgt kepada seseorg!

Tanpa Nama berkata...

aku ckp perkara yg benar. Aku memerhati melalui akal yg diberi Allah! Aku memerhati tidak berasaskan perasaan ketaksuban yg amt sgt kepada seseorg!

apa yg benar? ko menidakkan yg benar. ko ckp melalui akal bontot ko. yg ko taksub kat BN tu menda?
tu la org2 BN konfiden sgt bole menang besar... last2 kalah besar.....
malu la weiiiiiii.......

ko baik hantar surat kat ko punya pemimpin suruh dia org buat post mortem. dulu masa abis PR-12 kata nak siasat sampai la ni hampas gas jer....

oiiii lolongan ... kenapa UMNO dlm bhs Eng? dah tak ayat melayu lagi ker?

Tanpa Nama berkata...

kita boleh lihat bahasa yang digunakan penyokong DSAI dan bahasa penykong BN...

ye...bkn bahasa yg menjadi ukuran,leh je manusia jd hipokrit dgn bersopan santun kan,ye x?

tp,kalo mcm tu la ADAB penyokong2 pkr,sampai BELASAH cameraman2 yang cari makan,jalankan tugas diorang,nmpknye mcm tu la adab yang bakal dipupuk pimpinan pkr nnt?

tgk isu sekarang,MB selangor...
dia prihatin ttg wang kerajaan negeri..bagus tu...

tp xkan la xde duit lgsung nak g tgk mangsa2 bencana tu,bai..?
kat tmpt saya,student2 pun tau hulur seringgit at least utk derma,apatah lagi tokoh politik yang berkaliber dan berjaya,bekas tokoh korporat,YB MB selangor tu...
dia kata tmpt yg kena bencana tu ada ADUN masing2,di bwh tggungjwb adun tu..tp adun tu di bawah negeri apa..?

kita mahukan kerajaan yang telus,adil,dan plg penting berpaksikan agama...x kisah agama mana2 pun sbab agama menjurus kita ke arah kebenaran.....dan agama Islam adalah agama rasmi kita,maka paksi yg plg atas adalah agama islamlah...


kita lihat fenomena yg didebat di atas adalah lebih kepada isu taksub kepada seseorang...pemimpin yg sggup memperjudikan hak bgsa sendiri semata2 nak raih sokongan?

ye,kita hidup pelbagai kaum...perlukan keadilan...namun,sebagai 'tuan rumah', akar umbi yg membuka tanah pusaka ni...xkan nak biar hak 'tuan rumah' dihakis sedikit demi sedikit..?wajib ada sesuatu yg membantu 'tuan rumah' yg kini dilanda sifat apologetik,terlalu difensiv,dan kini berpecah belah sehingga MARUAH AGAMA DAN BANGSA 'TUAN RUMAH' SERING DICABAR!!!!!

saya bkn backbenchers BN yg extreme,penyokong BN yg terlalu obses...
apatah lagi jauh sekali menyokong PR...
saya x menyokong seorang pemimpin,namun saya menyokong gabungan pemimpin2...

tp kalo sekadar buat banyak research semata2 nak cari kesalahan peribadi yg berkaitan antara dia dengan TUHAN,nak bela tokoh yg mereka sanjungi tu,x payah la...TUHAN dah janji kalo seseorang tu buat jahat,akan Dia balas di dunia dengan akhirat atau akan Dia simpan dulu utk dihukum di akhirat kelak....so,xyah la nak mula2kan spekulasi...pandai2 buat andaian sendiri berlandaskan nafsu,akal yg obses terhadap seseorang....

tegakkan kepentingan agama,bangsa,negara dulu....


sedarlah...
kita xnak jd mcm negara2 yg runtuh institusi turun temurunnya...
kita xnak jd mcm negara2 yg mudah diceroboh kuasa luar atas sebab 'tuan rumah' x bersatu padu....
kita perlu bersatu...
perlu bersatu....
demi hak2 kita...
supaya apabila kita aman,kita mampu kongsikan aman itu dgn bgsa & agama lain yg menjadi kwn2 kita,
saudara2 kita...
kalo nak ckp ni juz angan2,ckp la...tp angan2 ditambah dgn usaha mmg x salah....

saya adalah adik kepada amric2,tu...
dan saya bertanggungjawab atas apa yg saya tulis...
saya bkn BACHUL yg xnak memberi pengenalan dirinya utk menegakkan pendapatnya....
org2 sebegitu adalah ibarat kentut petai yg amat busyuk apabila dilepaskan namun cepat je berlalu ditiup angin dan xde apa2 kesan jgka pnjg yg berlaku atas tindakan mereka itu....

Tanpa Nama berkata...

satu lagi...
kenapa UMNO dalam bahasa inggeris...

mcm ni...
zaman dulu,semasa menuntut kemerdekaan,badan2 yg menuntut kemerdekaan akan ditentang British cthnya kesatuan melayu muda,KMM yang diterajui ibrahim yaacob yang mendapat pendidikan berasaskan melayu di SITC (kini UPSI)...

UMNO pula dipelopori oleh mereka yang mendapat pendidikan bercorak british di MCKK, di mana MCKK pada waktu itu bertujuan utk melatih anak2 bangsawan dan kerabat terutamanya utk menjadi pgwai pentadbir dlm kerajaan tadbiran british...
eh,jap...kalo x silap,MCKK juga menjadi tempat pendidikan DSAI dan rakan seangkatannya yang comel serta berbudi pekerti, Raja Petra....

ok..namanya dlm BI ye...
dulu, bkn senang nak bina kesatuan yg menuntut kemerdekaan..namun, disebabkan UMNO dipelopor oleh 'anak2 didikan corak inggeris', UMNO yang menggunakan nama BI untuk memberikan sedikit imej inggeris berjaya 'mengambil hati' inggeris lalu bermesyuarat dgn pihak penjajah untuk menuntut merdeka...bersyukur x kita dpt merdeka??kan??kan???
sehinggalah selepas tunku abd rahman menjadi perdana menteri yg mengamalkan dasar luar menjadi negara yang berbaik2 selalu dgn british..tun abd razak, tun hussein onn, mengubah dasar luar kpd penumpuan ke asia tggara,tidak terlalu 'meninggi2kan' british...
dan sampai zaman tun Dr m, dia la yg plg nyata menentang pengagungan britain salah satunya dgn dasar 'buy british last'....

nama UMNO itu sendiri tetap menjadi nostalgia kepada pemimpin2nya...
namun,apa yg ada sgt pada nama yg bkn nama org..?
goreng pisang dgn pisang goreng...anda still beli pisang yg digoreng,kan..?xkan la disebabkan gerai tu tulis 'goreng pisang', dgn rakusnya anda marah kerana gerai itu salah penggunaan tatabahasanya,lalu memboikot gerai itu semata2 dia guna istilah yg kurang betul je....

gtu je kot..correct me if my history statement was wrong...



p/s, kdg2 terpk jgk, masa DSAI dulu dlm UMNO, nape penyokong2 dia xnak bgkitkan isu nama UMNO dlm bi ni eh....maaf la kalo saya x cakna dlm isu ni,dulu...kot2 dah dibgkitakan ke...tp rasa mcm org yg dok bgkit2kan isu ni juz nak cari kesalahan org je,bkn nak perjuangkan pendapat demi kepentingan bersama...



...Kalau engkau menurut kehendak hawa nafsu setelah dtg kepadamu pengetahuan (yg telah diwahikan kepada kamu), sesungguhnya engkau jika demikian, adalah dari golongan yang zalim...~surah Al-Baqarah,ayat 145.....

Tanpa Nama berkata...

cakap jgn tutup sebelah mata.....itu baru kata2 je....yang org umno pahang si Adnan Yekkkob tu tunjuk bontot, tunjuk FaCK kat orang lain tu kau tak sentuh pun....itu terang2 tau...nak aku tunjukkan bukti...pergi buka yuotube tu luas2...bukan bukan mata luas2 tau..mata tu kecik je...then kau tau siapa dan siapa....depan mata kepala otak kau.......

Tanpa Nama berkata...

macam tu cara orang melayu kita....mcm anjing...

Tanpa Nama berkata...

kalo yg tu g la tegur adnan yaacob...nape nak ngata belakang2..?takut ye..?ala..ciannye....
bg saya, adnan yaacob xkan la tiba2 nak buat gtu kat org...mesti ada PIHAK yg mulakan dulu....tp nk bwat mcm mna,dia yg pemimpin,so org asyik nak taget kesalahan dia la...

gni la...jgn disebabkan sorang,satu kaum kena hukum...satu institusi kena hukum...

RAMAI lagi dlm UMNO yg tau adab budi bahasa....
=)

Tanpa Nama berkata...

apahal lak aku nak tegur....ko nyer orang ko tegur la sendiri.....aku banyak terlibat dgn org kerajaan, aku tau la.....luar je sokong kerajaan...kat dalam macam cibai...kalu tak kerana duit nak masuk poket takkan nyer nak sokong kerajaan....dan kerana duit haram tu la....budi bahasa hilang.....

Tanpa Nama berkata...

gtu ke...
kalo gtu yg sedara nmpk mungkin ada betulnye la kot...kerap jgk saya dgr citer2 ttg SOME govt officers yg buat salah laku...
tp saya pun byk terlibat dgn kerajaan,saya pun tau la kat mana salah silapnya, kat mana betul benarnya...
=)
tok det baru2 ni post kat blog dia...BN kalah byk dlm PU 2008 mac dulu maybe sebab undi protes org marah dgn BN...ada betulnye....
so,kekalahan tu x semestinya majoriti org suka dgn pemimpin permatang pauh tu...ala,yg janji nak bentuk kerajaan baru 16 sept tu...yg dah bg flyers ttg dia punya kabinet bayangan masa pilihanraya kecik dia tu....

kerana duit haram budi bahasa hilang...?saya byk jgk baca komen yg kat blog2 mcm gni...utk satu post ni saje ttg artikel dri amric2 ni,dah byk komen dari indibidu yg budi bahasa dia mcm dah ilang je...tu belum lagi kira komen2 dan artikel2 yg pnyokong pembgkang post kat blog2 lain tu...
sebab duit haram ke..?sebab duit haram budi bahasa ilang...?
=)

Tanpa Nama berkata...

eh..jap..jap..lupa lak nak reply ttg saudara punye ayat 1st tu...
dia org saya,saya yg ptt tegur...?
hmmmm....
dalam agama xde lak kata yg kita x ptt tegur org yg bkn satu parti politik dgn kita....
semua manusia disuruh oleh Rasulullah s.a.w untuk sentiasa berpesan2 ke arah kebaikan,menjauhi kejahatan....





Dari Aisyah r.a. katanya, Rasulullah s.a.w. bersabda; "Orang yang sangat dibenci Allah ialah orang yang suka bermusuh-musuhan." - Sahih Bukhari


Nabi s.a.w. bersabda; "Barang siapa berpecah belah, maka dia bukanlah dari golongan kami (bukan umat Nabi s.a.w.). Rahmat Allah berada bersama-sama dengan jemaah dan sesungguhnya serigala hanya akan memakan kambing yang menyendirikan diri." - Riwayat Atthabarani





saudara....
seriously....
tahukan apa yg DIPERJUANG....
MATANGKAN motif perjuangan....

Tanpa Nama berkata...

"kalo yg tu g la tegur adnan yaacob...nape nak ngata belakang2..?takut ye..?ala..ciannye....
bg saya, adnan yaacob xkan la tiba2 nak buat gtu kat org...mesti ada PIHAK yg mulakan dulu....tp nk bwat mcm mna,dia yg pemimpin,so org asyik nak taget kesalahan dia la..."


eh jap..jap..jap....macam tak paham la ayat dia atas...kakakak

Tanpa Nama berkata...

heheh..
jauh,'pusing'..?
takut ke?
jgn la nak mengelat dgn saya bdk mentah yg baru umur 19,saudara....
shame on u la kalo gtu....

kalo btul saudara x paham...
senang je...
peribahasa melayu dah kata
"kalo xde angin masakan pokok bergoyang.."
=)

Pemerhati Dunia berkata...

DDebat di sini debat!!!