Create a Meebo Chat Room

EPL NEWS!!!

Keputusan Terkini EPL

Isnin, 14 Julai 2008

Retaknya PR?

Komen 1:
Assalammualaikum wmt,

Berita atau desas-sesus perpecahan dalam PR memang telah lama diduga. Para pemerhati politik telah meramalkan pakatan itu tak akan bertahan lama. Sebab utamanya ialah percanggahan perjuangan antara parti-parti dalam pakatan berkenaan. Antara satu parti dgn satu parti lain punyai rasa permusuhan.
Umpamanya, DAP yg anti-Islam dan anti-Melayu, tak akan boleh duduk bersama dgn Pas. Sementara PKR yg tak tahu apa yg diperjuangkan cuba berada diantara kedua parti itu sebagai benteng.
Setelah tiga bulan berlalu, PKR dgn berketuakan Anwar Ibrahim sudah tidak mampu membendung sengketa perjuangan antara DAP dgn PAS. Keadaan jadi lebih buruk apabila Anwar sendiri terlibat dengan tuduhan liwat.
Gelagat Anwar yg mencurigakan telah mendorong PAS berfikir dua kali. PAS mula merasakan kedudukan mereka tidak terjamin dan wujud anggapan bahawa PAS dalam PR dianaktirikan atau dipandang rendah oleh DAP.
Semakin lama semakin banyak isu yg boleh menggugat kedudukan PAS dihati rakyat dan penyokong setia. Isu khinzir di Selangor dan isu lanjutan pajakan tanah untuk 'Kampung Baru - Cina' di Perak ternyata menyebabkan PAS berada dalam kepanasan.Sebelum keadaan jadi lebih buruk dan sokongan terhadap PAS merosot seperti Umno, pemimpin PAS cuba mengubah haluan. Sudah tentu PAS terpaksa mencari sekutu baru. Pilihan yg ada ialah antara DAP+PKR atau UMNO yg menjadi tonggak BN.Dari situlah titik mula perkembangan terbaru berkenaan. Desas-desus itu adalah benar. Bukan gosip, bukan cerita fantasi.

Tiada ulasan: