Create a Meebo Chat Room

EPL NEWS!!!

Keputusan Terkini EPL

Jumaat, 11 Julai 2008

Berdosda jika salahkan orang di atas nasib baik dan usaha mereka!

Assalamualaikum...

Ini adalah mengenai penyakit baru yang melanda rakyat Malaysia terutamanya umat Islam yang berbangsa Melayu, penyakit asyik menyalahkan orang lain atas kenasib baikkan mereka. Penyakit ini juga boleh dikalisifikasikan sebagai penyakit P.h.d atau Penyakit Hasad Dengki.
Saya ini bukannya apa, tapi cuma nak menyedarkan para pembaca yang sedang membaca, apa yang ingin diulaskan oleh saya ialah mengenai rakyat Malasyia.
"Eh, kau tengok YB tu, rumah dia besar, kereta mercedez, tapi kita ni rakyat, tak dapat apa-apa!"
Itulah ungkapan yang sering kita dengar mengenai orang pertama yang akan diserang mengenai isu ini. Apa yang saya kesalkan di sini ialah, kenapa nak di salahkan YB atau menteri-menteri yang kaya raya? Bukankah waktu mereka di sekolah dahulu, merekalah orang yang rajin belajar, tak ponteng sekolah dan tumpukan perhatian, tetapi kita pula dok termenung, cari gf dan bf, lepas tu atas usaha merekalah, mereka berjaya mendaki gunung untuk ke puncak kejayaan. Selepas mereka menerima duit yang banyak, atas kerja yang mereka lakukan, kita yang dahulunya tidak seperti mereka di bangku persekolahan, mula merungut, yang gaji YB ayik lebih daripada kita.
Saya tak salahkan jika ada yang mengatakan bahawa harta itu adalah datang daripada rasuah, jadi patutlah kami ini menyuarakannya. Namun, kita harus ingat yang kini sudah mula meloncatkan diri kita di dalam kancah mengumpat! Itu adalah hak diorang dengan Allah.
Apa-apapun, jangan nak salahkan menteri apabila gaji mereka lebih tinggikerana usaha mereka pada sebelum ini, lebih tinggi daripada kita. Mula pada saat ini, saya berharap agar tiada lagi manusia-manusia yang menyuruh gaji menteri diturunkan kerana itu tidak berbaloi dengan usaha mereka sebelum ini.

1 ulasan:

Diana berkata...

betul ker? dlm blog ko pon ko dah mengumpat.semua pasal politik pasal pelajaran di tinggalkan.